Hoe verloopt het nu verder?

Intakegesprek

Na het eerste contact via telefoon of mail, de zogenaamde aanmelding, plannen we een eerste intakegesprek. Tijdens dit gesprek nemen we samen de tijd om uw vraag, uw bezorgdheden, de situatie en het probleem in kaart te brengen. Ook je sterke punten, wat er nog wel goed loopt en waar je zelf geen problemen ervaart, zullen we tijdens dat eerste gesprek bekijken.

Wenst u een behandeling op te starten voor uw minderjarige zoon of dochter dan zal de intake iets anders verlopen.  Afhankelijk van zijn/haar leeftijd zal het eerste gesprek doorgaan met één of beide ouders en het kind of de jongere. Wanneer ik merk dat een kind of jongere zich beperkt voelt en het gesprek door de aanwezigheid van de ouders stroef verloopt, kan er gevraagd worden om even het gesprek te verlaten. 
Het belangrijkste binnen elk traject is het creëren van een vertrouwelijke en open sfeer, waarbinnen ieder zich veilig genoeg voelt om zijn/haar gevoelens te uiten. 

Wat brengt u mee naar dit gesprek?

  • Verslagen van eerdere onderzoeken en/of testen
  • Een eventuele verwijsbrief
  • Indien mogelijk verslagen van school, CLB, andere relevante instanties

Op basis van de bestaande informatie beslissen we samen of we een traject kunnen opstarten of dat mogelijks verdere testafname of een doorverwijzing naar meer gespecialiseerde hulp noodzakelijk is.

Traject

Afhankelijk van de problematiek waarmee u zichzelf aanmeld of een kind of jongere aangemeld wordt, zal er een andere begeleiding gepland worden. Wat echter in elke behandeling centraal staat is het werken vanuit de eigen kracht en op maat. Elk traject zal aan uw persoonlijke vragen en noden aangepast worden en kan op elk moment geëvalueerd en bijgestuurd worden. 

Kinderen en jongeren

We beginnen met het probleem in kaart te brengen vanuit het standpunt van het kind/jongere, maar ook vanuit het standpunt van de ouders, brussen, school, ....
Door in gesprek te gaan met het kind of de jongere gaan we proberen het probleem vanuit de kern aan te pakken. Hiervoor maak ik gebruik van verschillende methodieken zoals oplossingsgerichte therapie, speltherapie, wandeltherapie, relaxatietherapie, ...
Mogelijks zal er ook een school- of thuisobservatie plaatsvinden en kan er een overleg gepland worden met bijvoorbeeld leerkrachten, CLB, familieleden, .... Dit gebeurt alleen met toelating van de ouders en wordt op voorhand steeds besproken. 

Volwassenen

Afhankelijk van het probleem waarmee u zichzelf aanmeldt, zal er een andere begeleiding opgestart worden. Tijdens de gesprekken zoeken we samen naar de beste manier om uw problematiek aan te pakken. Mogelijks kunnen er ook gesprekken georganiseerd worden met voor uw belangrijke personen zoals ouders, partners, kinderen, ... 
Belangrijk hierbij is dat wanneer u komt voor een middelenproblematiek u zich steeds nuchter aanmeldt. Wanneer ik opmerk dat u tijdens de begeleiding zichtbaar onder invloed bent, zal het gesprek beëindigd worden. 

Evaluatiegesprekken

Op regelmatige basis zullen er evaluatiegesprekken plaatsvinden. Tijdens deze gesprekken gaan we na welke vooruitgang u gemaakt heeft binnen het voorbije traject. We kijken welke hindernissen u overwonnen heeft en hoe u zich op dat moment voelt.
Daarna kan er ook een terugkoppeling gebeuren naar uw ouders of naar bijvoorbeeld uw doorverwijzer. Ook hier zal er steeds eerst toestemming gevraagd worden van u als cliënt. 

 

Dossiers

Dossiers worden bijgehouden via QIT.
Dit om uw dossier zo overzichtelijk mogelijk te bewaren en tevens te voldoen aan de huidige GDPR-normen. U ontvangt zelf ook mail met inloggegevens zodra uw dossier aangemaakt werd. Op deze manier kan u ook zelf ten allen tijde uw dossier (gedeeltelijk)* inkijken. 

* Persoonlijke notities en hypotheses zijn niet ter inzage